Fokusera på WOW!

Tomas Lydahl0001

 

 

 

 

 

 

Pengar har på något sätt blivit ett sätt att mäta någons framgång i livet. Ju mer pengar desto mer framgångsrik är du! Och det är väl då naturligt att de flesta har ett stort fokus på hur de ska tjäna mer pengar och bli lyckliga.

Det som är intressant är att pengar är ett resultat av något annat som du ger i form av produkt eller tjänst. Alltså är det där ditt fokus bör ligga; att leverera bättre produkter och tjänster. Utmaningen med att leverera bättre produkter och tjänster är att de är ganska lika över lag om man jämför de som är i samma prisklass. Titta på bilar t.ex., de kommer med mer eller mindre samma utrustning och med liknande garantier. Samma sak med klädesbutiker och byggvaruhus.

Alltså måste du göra något mer för att det ska resultera i mer pengar! Du måste skapa WOW! upplevelser för dina kunder!

Företag nöjer sig allt för ofta med att bara ha nöjda kunder och inget utöver det. Bra service handlar om att ge kunderna lite mer än vad de förväntar sig, men många företag tror att detta kräver extra arbete och tid och väljer därför att inte göra det.

Men att tänka så förlorar företagen oerhört mycket på. Vinsten med att skapa WOW! upplevelser för kunderna är att de blir lojala, de skryter om dig för sina vänner och bekanta, samt att medarbetarna får mycket roligare på jobbet. Även cheferna och aktieägarna blir glada för vinsterna ökar. Alla vinner på det och det kostar ingenting.

Man måste utgå från kundens förväntningar för att uppnå en bra service som levererar mer. Många företag är så fokuserade på sina visioner och mål att de glömmer det viktigaste, kunden.

Det största misstaget som företag gör är att gissa sig fram vilka förväntningar en kund har, när det enda de behöver göra är att fråga. Då vet de precis vad som krävs för att leverera mer och ge kunden en WOW! upplevelse.

Om man enbart levererar det som förväntas av kunden, säger det inget. Att ha bättre service betyder att man sticker ut och det resulterar i ökad förtjänst, alltså mer PENGAR!

I slutändan så är det faktiskt du själv som får den största vinsten. Ju mer människor du kan få att må bra och känna sig speciella, ju bättre mår du själv. Bara genom att bemöta någon med ett genuint leende kan vara tillräckligt för att stå ut i mängden.

Att ge bra service är inget som är medfött. För vissa är det sunt förnuft, men för andra är det inte det.

- För att ge WOW! upplevelser så ska man se till att ha en ständig förbättringsprocess. Varje nyanställd borde få en välgenomgående serviceutbildning så det inte spelar någon roll vem det är som tar emot kunden. Kunden ska få samma uppfattning om företaget oberoende av vem den möter, vilket kräver att alla anställda är på samma nivå.

 

Tomas heta tips för att uppnå en WOW! service som ger mer klirr i kassan!

  1. Istället för att ha en policy som gynnar företaget, så skapa en policy där ni ska ge varje kund en WOW! upplevelse. Det kan vara så simpelt som att varje bemötande ska innehålla ett genuint leende.
  2. Få varje kund att inse att din högsta prioritet är att hjälpa honom eller henne. Ju mer du kan hjälpa dem desto mer och oftare handlar de av dig!
  3. Avsluta varje kontakt med kunden med ett genuint tack och ett leende oavsett om de köpte något eller inte.

När du fokuserar på WOW! kommer pengarna automatiskt!

 

 

Tomas Lydahl är vd på Key Solution och en stark förespråkare för WOW-upplevelser!
www.wowmarketing.se

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

One comment on “Fokusera på WOW!

  1. Your website won’t render properly on my iphone 3gs – you might want to try and repair that

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Email
Print

Hämta den GRATIS

Gör som 1000 andra redan gjort. Ladda ner min E-bok GRATIS. Ange bara epost här. Läs om vändpunkter i mitt liv, Thomas Edison & luffaren, Muhammad Ali, och Miracle Man. En mycket inspirerande E-bok enligt många.